gravatar

ADA APA DENGAN RAWA II

Di petik dari blog tintarawa

Babak 9

###

Kenape orang rawa yg datang ke sini dulu pilih daerah Kinta utk menetap? entah la..aku pon tak tau. mak aku tak cerite pulak. tapi mungkin sebab dulu kinta ni terkenal sebagai pusat perlombongan bijih timah kat Perak nih. infact "uci" aku yakni nenek dlm dialek rawa sendiri adalah pendulang bijih suatu masa dahulu bersame2 "nenek" aku yakni atuk dalam dialek rawa. yup, mereka melombong bersama2. romantik bukan? siape kate dating perlukan duit. cume perlukan 2 dulang je "haha..ark!" maafkan cucumu ini.

###

Bagi aku, ade 2 nilai distinktif yg membezakan orang rawa dengan orang2 laen mahupon orang-orangan di sawah tu. satu, dialek tersendiri. bapak aku kate dalam semua adik beradik aku yg paling fasih rawa nih. tu pon die tak cakap direct dengan aku. die cakap dengan bubo. die segan gamaknye "hehe.." so tanpe menghampekan bapak aku, aku cube translatekan beberapa perkataan mahupon ayat yg aku ingat..

Uci = Nenek (perempuan)
Nenek = Atuk (lelaki)
Hontaik!!! = Amboi!!!
Napo Dang Kao? = Kenape Kau Ini?
Olon Laie = Belom Lagi
Copek ey? = Cepat Nyer?
Berkerontong = Berbunyi
Melimbah = Menghabiskan
Citen = Bontot
Idoit = Hidup
Omir = Peram

..dan banyak lagi yg aku tak mampu nak translate satu-satu. kalau diperati didengar betul2, dialek ni merupakan campuran beberapa bahasa khususnye negeri sembilan (minangkabau), kedah dan kelantan. tu pendapat aku la. pendapat golongan elder aku tak tau la..

###

Sambung nanti..

Artikel Terkait by Categories



Widget by Uda3's Blog
Bagikan

LAMAN KOMUNITI FACEBOOK BATU MASJID

KUMPULAN BATU MASJID DI FACEBOOK

BUKIT BATU MASJID

RAO BERANDAI

NASIB SIBUTA (LEMAN SENDO)

PETA KAMPUNG BATU MASJID

azam2066's map homepage

TARIKH

DEMI MASA

WAKTU SOLAT

CUACA

SAPA MENYAPA


ShoutMix chat widget

BANK ONLINE

Maybank

Public Bank

CIMB Bank

Bank Islam

LINKS

Create your own banner at mybannermaker.com!

iluvislam

Islam grid

Minda Tajdid

Tutorial Blog

Dummies Guide to Google Blogger Beta



NEWS PAPER ONLINE

COMMUNITY BLOGGER