gravatar

MEMANCING DI TAMAN TASEK TEMOH

Lokasi Taman Tasek Temoh adalah bertentangan dengan simpang masuk ke Kampung Batu Masjid. Taman Tasek Temoh telah di rasmikan oleh Y.A.B Dato’ Seri Diraja Mohamad Tajol Rosli B. Ghazali, Menteri Besar Perak Darul Ridzuan pada 13 November 2007. Pada 16 November 2008 ianya telah disytiharkan sebagai “Taman Angkat” Komuniti Bestari Mukim Chenderiang oleh Y. Bhg. Dato’ Hj. Md. Damiri B. Md. Sairi selaku Pegawai Daerah Batang Padang.

Pada pertengahan Januari 2008, Majlis Daerah Tapah telah mewartakan tasek ini sebagai Pusat Reakreasi Memancing. Segala aktiviti penagkapan ikan seperti menjaring dan menjala adalah dilarang sama sekali. Spesis ikan yang terdapat di tasek ini ialah ikan peacok bass (ikan raja), rohu, keli afrika,haruan,tilapia,balida, puyu,tongsan dan lampam jawa.

bagi kaki-kaki pancing yang ingin memancing peacock bass bolehlah ke sini seawal-awal pagi kerana ikan ini akitif sebaik sahaja matahari terbit. Kaedah yang efektif untuk menjerat spesis ini ialah dengan kaedah memancing menggunakan pelampong. Umpan terdiri daripada udang gantung atau ikan pinpin. Umpan dibaling dan dikarau secara perlahan. Bagi peminat casting bolehlah menguji soft plastic lure atau gewang anda di sini.

Usah risau tentang sarapan pagi atau makan tengahari, kerana di persimpangan masuk ke Kampung Batu Masjid terdapat warung untuk anda menjamu selera. Pada setiap hari Ahad, bermula dari jam 3 petang sehingga lewat 7 malam diadakan jualan “Pasar Malam” di Dataran Taman Tasek Temoh ini.

Artikel Terkait by Categories



Widget by Uda3's Blog
Bagikan

LAMAN KOMUNITI FACEBOOK BATU MASJID

KUMPULAN BATU MASJID DI FACEBOOK

BUKIT BATU MASJID

RAO BERANDAI

NASIB SIBUTA (LEMAN SENDO)

PETA KAMPUNG BATU MASJID

azam2066's map homepage

TARIKH

DEMI MASA

WAKTU SOLAT

CUACA

SAPA MENYAPA


ShoutMix chat widget

BANK ONLINE

Maybank

Public Bank

CIMB Bank

Bank Islam

LINKS

Create your own banner at mybannermaker.com!

iluvislam

Islam grid

Minda Tajdid

Tutorial Blog

Dummies Guide to Google Blogger Beta



NEWS PAPER ONLINE

COMMUNITY BLOGGER