gravatar

UPACARA JEJAK TANAH

dipetik daripada dhiya's FotoPages

AHAD, satu adat yang jarang sekali di adakan pada masa kini iaitu upacara menjejak tanah sepupu Dhiya, Dani & Adib; 14 bulan dan 12 bulan ( semasa upacara diadakan).


Khusus mengetuai upacara ini Hj Mohd Ali B. Dali yang juga berketurunan kesultanan Rawa dibantu oleh isteri Hjh. Zaiton Bt Radin, dijemput khas dari Batu 3,Klang. Upacara ini sekadar adat dan kepercyaan kami ( sebelah mak ) yang berketurunan kesultanan Rawa dengan itu kami mengadakan upacara jejak tanah ini pada setiap anak, cucu dan seterusnya.

Jelas Mohd Ali; Upacara ini diadakan semasa bayi berumur 11 bulan atau 12 bulan dan sudah pandai berjalan. Selagi upacara belum diadakan bayi tidak dibenarkan sama sekali memegang bunga, memijak tanah dan ada sesetengahnya juga percaya bayi tidak boleh memakan ayam dan memakai perhiasan yang diperbuat dari emas. Jika berbuat demikian ditakuti bayi akan menjadi lemah dan sering sakit atau mengalami gangguan mental dan fizikal.

Persediaan – Sebaiknya majlis diadakan pada waktu pagi kerana bayi masih segar, cuacatidak panas dan diadakan pada 1hb – 15hb mengikut kalender Islam.

Bayi dipakaikan inai pada malam sebelum upacara diseluruh jari tangan dan kaki seperti pengantin.

Beberapa bahan diperlukan seperti beras putih, beras kunyit, bertih, tiga jenis bedak sejuk ( kuning/hitam putih ) daun sepenuh, daun puding, 7 jenis bunga, 3 biji limau nipis, 2 ketul ibu kunyit, sebentuk cincin belah rotan dan bagi bayi lelaki sebilah keris.

Bahan-bahan untuk Adib.


Bahan-bahan untuk Dani


Diatas hanparan ditabur 7 jenis bungan, bertih beras & beras putih. Hamparan kemudiannya digulung dan dibacakan doa bagi memulakan acara, kemudian hamparan dibawa keluar dilaman rumah.

Bayi dipakaikan sepasang baju kurung/baju melayu dan bewarna kuning persis seorang raja. Pada pagi itu kali pertama bagi keluarga kami mengadakan upacara ini serentak untuk Dani dan Adib. Dani memulakan upacara ini dan diikuti oleh Adib. Masing2 dipimpin berjalan diatas bunga secara bulatan sebanyak 3 kali,

Selepas itu didudukkan dan Hj Mohd Ali memegang dulang berisi beras,putih,beras kuning, dan bertih untuk dipilih oleh mereka. Air limau direnjis2 pada mereka dan sekali lagi dipimpin berjalan diatas hamparan bunga.

Cincin belah rotan digunakan untuk menconteng dahi, dada, belakang, tangan serta tapak kaki. Kemudianya kaki mereka dijejakkan ke tanah dan badan di calitkan tanah. Dan sekali lagi dibawa berjalan mengelilingi hamparan bunga itu.

Upacara ini iringi dengan bunyi letupan (senapang/mercun) dan gong bagi memeriahkan majlis.

Kemudian mereka dimandikan dengan bedak² sejuk kemudiannya dibilas dan disiram dgn air limau. Selesai mandi mereka disiapkan dan kemudiannya dibawa kedalm rumah. Bacaan doa diadakan sekali lagi dan kemudian mereka dihidangan ayam masak lemak kuning dan nasi kunyit. Bagi mengahiri majlis ini tetamu dijamu dengan jamuan ringan dan diberikan bunga telur sebagai tanda terima kasih kerana sudi datang.

Ini merupakan Upacara yang pertama kami adakan di Kuala Lumpur dan di ketuai oleh Hj Mohd Ali. Sebelum² ini kami mengadakan upacara ini di kampung mak di Ipoh dan diketuai oleh pakcik yg berada disana.

Selepas upacara diadaakan Dani & Adib masih berpantang lagi, tapi kali ini selama 3 hari sahaja.. Mereka tidak boleh lagi terkena tanah dalam tempoh 3 hari. Dan pada hari ke-3 itu mereka perlu mengikuti beberapa peraturan sebelum mereka boleh terus jejak ke tanah. Mereka dibekalkan setiap seorang, batang daun bemban, limau dan ibu kunyit. Sebelum mereka boleh berjalan diatas tanah, Batang daun bemban diukur tinggi mereka dan dipotong mengikut ketinggian mereka. Selepas itu di calitkan dengan ibu kunyit dan kemudian biarkan mereka berjalan dengan batang daun bemban pada air embun yang ada pada runput kemudian lepas kan mereka untuk bermain akhirnya mereka dimandikan dengan air limau.

Artikel Terkait by Categories



Widget by Uda3's Blog
Bagikan
gravatar

salam...kebetulan tn haji yang melakukan jejak tanah tu datuk saudara saya...namanya Hj Muhammad Bin Dani dan isterinya Zaiton Bin Maidin

LAMAN KOMUNITI FACEBOOK BATU MASJID

KUMPULAN BATU MASJID DI FACEBOOK

BUKIT BATU MASJID

RAO BERANDAI

NASIB SIBUTA (LEMAN SENDO)

PETA KAMPUNG BATU MASJID

azam2066's map homepage

TARIKH

DEMI MASA

WAKTU SOLAT

CUACA

SAPA MENYAPA


ShoutMix chat widget

BANK ONLINE

Maybank

Public Bank

CIMB Bank

Bank Islam

LINKS

Create your own banner at mybannermaker.com!

iluvislam

Islam grid

Minda Tajdid

Tutorial Blog

Dummies Guide to Google Blogger Beta



NEWS PAPER ONLINE

COMMUNITY BLOGGER