gravatar

MARI BELAJAR DIALEK RAWA-LESSON 1

CATATAN INI DI PETIK DARI BLOG LADY LIBRA.

Actually, aku ni bukanla pakar or expertise in Bahasa Rawa ni. So, aku mintak maaflah awal-awal sekiranya terdapat kesalahan di mana-mana. Walaubagaimanapun, sebagai anak Rawa, aku bangga dengan bahasa atau dialek Rawa ni. Walaupun kaum Rawa ni hanya kaum minoriti di Malaysia ni, tapi tetap ada keunikannya yang tersendiri. Secara basicnya, dialek Rawa ni, ada sikit-sikit persamaan dengan dialek 'nogori' dan Minang, maybe disebabkan mereka serumpun, iaitu berasal dari Pagaruyung, Sumatera Barat.
Dalam 1st lesson ni, aku just nak bagitau basic je, dan bagitau beberapa perkataan yang senang.
Iko (bunyi 'o' tu as in 'door') = Ini
Ito (bunyi 'o' spt di atas) = Itu
Siko (bunyi 'o' spt di atas) = Sini
Sinun = Sana
Sito (bunyi 'o' spt di atas) = Situ
Godang/Bosar (bunyi 'o' as in 'door') = Besar
Poie/Pogi = Pergi
Saya - dalam bahasa rawa, takde perkataan saya. Dia guna perkataan 'aku'. Tapi huruf 'u' dalam word ni, ditukar kepada 'o'. Jadi bunyinya 'ako', yang bunyi 'o' nya spt dlm perkataan 'o'rang atau r'o'ti.
Huruf 'R' ditukar kepada 'GH' seperti 'rajin' akan jadi 'ghajin'.
Setiap word yang ada 'a' di depan dan di belakang, huruf 'a' di belakang akan ditukar kepada 'o'. Contohnya 'gaya' akan jadi 'gayo'. 'mata' akan jadi 'mato', dan begitulah juga untuk perkataan-perkataan yang sewaktu dengannya, di mana, bunyi 'o'nya sama spt 'ako' tadi.
Setiap word yang berakhir dengan 'at', akan ditukar kepada 'ek'. Contohnya, 'dapat' akan jadi 'dapek', 'rapat' akan jadi 'ghapek' dsbnya.
Words yang mempunyai vowel 'e' di dpn dan 'at' di blkg spt dekat, cepat, sempat, empat dsbnya, vowel 'e' akan ditukar kpd 'o' yg bunyi 'o' nya as in 'door' dan 'at' akan ditukar kpd 'ek'. Jadi, dekat akan jadi 'dokek', cepat akan jadi 'copek', sempat akan jadi 'sompek' empat akan jadi 'ompek' dan seterusnya.
Setiap word yang mempunyai vowel 'e' di dpn dan vowel 'a' di blkg spt belah, celah, dsbnya, ia akan menjadi vowel 'e' akan ditukar kepada 'o' yg bunyi 'o' nya as in 'door'. Jadi ia akan menjadi 'bolah', 'colah' dan seterusnya. Akan tetapi this does not apply kpd words yang mempunyai 'an' dan 'am' di belakangnya.
Bagi words yang mempunyai vowel 'e' di depan dan 'an' di belakang, seperti tekan, pekan, dsbnya, ia akan jadi 'token', 'poken' (bunyi 'o' spt di atas) di mana huruf 'an' ditukar kepada 'en' yang bunyinya as in 'ten'.
Words yang mempunyai vowel 'e' di depan dan 'am' di blkg, spt selam, kelam, dsbnya, bunyinya akan jd 'solom', 'kolom' di mana bunyi 'o'nya as in 'door'.
Words yang mempunyai 'vowel 'a' di depan dan 'an' atau 'am' di belakang, spt malam dan makan dan words yang sewaktu dengan mereka, vowel 'a'nya akan dikekalkan. Manakala 'an' dan 'am' akan ditukar kepada 'en' dan 'om' spt di atas. Jadi, words tu akan jadi 'maken' dan 'malom'.
Words seperti kedai, semai dsbnya, 'e' akan ditukar kepada 'o' sama spt perkataan-perkataan di atas dan 'ai' akan ditukar kepada 'ei'. So, words tu akan jadi 'kodei', 'somei' dsbnya.
Words yang mempunyai 'ap' di belakangnya akan jadi 'op' spt words silap, gelap, malap dsbnya, akan jadi 'silop', 'golop', 'malop' yang mana bunyi 'o'nya sama seperti words di atas.

Artikel Terkait by Categories



Widget by Uda3's Blog
Bagikan

LAMAN KOMUNITI FACEBOOK BATU MASJID

KUMPULAN BATU MASJID DI FACEBOOK

BUKIT BATU MASJID

RAO BERANDAI

NASIB SIBUTA (LEMAN SENDO)

PETA KAMPUNG BATU MASJID

azam2066's map homepage

TARIKH

DEMI MASA

WAKTU SOLAT

CUACA

SAPA MENYAPA


ShoutMix chat widget

BANK ONLINE

Maybank

Public Bank

CIMB Bank

Bank Islam

LINKS

Create your own banner at mybannermaker.com!

iluvislam

Islam grid

Minda Tajdid

Tutorial Blog

Dummies Guide to Google Blogger Beta



NEWS PAPER ONLINE

COMMUNITY BLOGGER